Het is weer zover, de uitreiking van de Autoverzekeraar van het Jaar Award. Ieder jaar nemen we bij Autoverzekering.nl alle polisvoorwaarden onder de loep en zoeken we uit welke autoverzekeraars het best voldoen aan de wensen van consumenten. Dit jaar zijn autoverzekeraars Allianz Direct, VWPFS en InShared de winnaars. Hieronder lees je hoe wij deze verzekeraars beoordeeld hebben en wat de verschillen zijn per dekking.
Beste autoverzekeraars van 2022
Dit is alweer het derde jaar op rij dat we de Autoverzekering van het Jaar Award uitreiken. Vorig jaar waren de winnaars nog: SNS, FBTO en Avéro Achmea. Wat betreft de totale score voor alle dekkingen komt Allianz Direct dit jaar als winnaar uit de bus. Als we kijken naar de score per dekking dan zijn de winnaars dit jaar:
- InShared: beste WA- verzekering
- VWPFS: beste Beperkt Casco verzekering
- Allianz Direct: beste All Risk verzekering
In de grafiek zie je het totale rapportcijfer per verzekeraar en de rapportcijfers per type dekking op een schaal van 1 tot 10. Hieronder lees je waarom InShared, VWPFS en Allianz Direct de winnaars zijn van de drie verschillende dekkingen.
Toelichting winnaars WA, WA + en All risk
Waarom zijn InShared, VWPFS en Allianz Direct tot winnaars uitgeroepen als het gaat om de drie verschillende autoverzekering dekkingen? Wij lichten het hieronder toe.
Winnaar WA-verzekering: InShared (9,4)
InShared onderscheidt zich door direct een dekking te bieden als je een autoverzekering afsluit. Ook biedt InShared vervangend vervoer aan bij een WA-verzekering. Bovendien roemen klanten het uitgebreide vervangend vervoer bij schade of reparatie. InShared is de trotse winnaar in de categorie WA-verzekering met een cijfer van 9,4.
Winnaar WA beperkt casco: VWPFS (9,1)
Van de twintig verzekeraars biedt alleen VWPFS dekking bij vandalisme. Met een score van 9,1 is VWPFS daarom uitgeroepen tot winnaar in de categorie beperkt casco verzekeringen.
Winnaar All risk verzekering: Allianz Direct (8,9)
Met name de ruime openingstijden en goede tegemoetkoming bij een gestolen auto vonden consumenten bij Allianz Direct doorslaggevend. Allianz Direct is de winnaar onder de Allriskverzekering met een score van 8,9.
Belangrijkste onderdelen van een autoverzekering
Als autobezitter wil je natuurlijk een autoverzekering kiezen die het best bij jou past, of dit nou de verzekering met de goedkoopste premie is, die met de ruimste dekking of die met een heel specifieke vergoeding. Waar je ook naar op zoek bent, het blijft lastig om door het grote aanbod te zien welke voor jou het best is. Bij het maken van die keus kan het helpen om te zien wat andere autobezitters belangrijk vinden. Daarom staat de voorkeur van autobezitters in ons onderzoek centraal, zodat we aan jou kunnen laten zien welke verzekeraar de beste keuze is volgens andere autobezitters. In de grafiek zie je de 11 aspecten die door minimaal 60% van de ondervraagde autobezitters als belangrijk worden gezien.
De beste autoverzekeraar scoort het hoogst op deze punten en onderscheid zich door de beste dekking te bieden, of zelfs iets extra’s te vergoeden. Per onderdeel lees je waar de verschillen tussen verzekeraars zitten. Je kunt hieronder het navigatiemenu gebruiken om direct naar een bepaald onderdeel te gaan.
Ruitschade
Met stip op nummer 1 staat de vergoeding voor ruitschade:
91% vindt de vergoeding voor ruitschade een belangrijk onderdeel van de autoverzekering.
Met een Beperkt Casco- of All Risk dekking ben je hiervoor verzekerd. Wat de ruitschade dekking precies inhoudt, verschilt wel per verzekeraar. Heb je bijvoorbeeld een auto met een panorama- of zonnedak, dan is het goed om te weten dat deze glazen daken niet standaard vallen onder de ruiten van je auto.
Dat Nederlanders de vergoeding voor schade aan hun autoruiten dit jaar het allerbelangrijkst vinden is opvallend. Vorig jaar vonden consumenten een schadeverzekering voor inzittenden nog het belangrijkst (88,2%)
Schade inzittenden
Op plek twee staat dit jaar de schade inzittenden dekking. Deze aanvullende verzekering kun je altijd extra afsluiten bij je autoverzekering, ongeacht welke dekking je kiest. Als je in een ongeluk terechtkomt zijn alle inzittenden verzekerd voor materiële en lichamelijke schade.
89% vindt dit een belangrijk onderdeel van de autoverzekering.
Dekking voor vandalisme
Schade aan je auto die opzettelijk is toegebracht door anderen valt onder vandalisme. Beschadigingen aan je auto zijn nooit leuk, of je auto nog splinternieuw is of al even meegaat, maar deze vorm van schade wordt alleen gedekt als je een All Risk verzekering hebt afgesloten. Een All Risk verzekering wordt alleen aangeraden als je auto nog heel nieuw is, dus bezitters van oudere auto’s die ten prooi vallen aan vandalisme zullen de schade zelf moeten betalen of dit als verlies moeten nemen.
89% van de autobezitters vindt een dekking voor vandalisme belangrijk.
Tip:heb je een Beperkt Casco verzekering en is er schade aan je auto ontstaan door een inbraak, check dan of de garage de schade aan de verzekeraar doorgeeft als (poging) tot inbraak en niet als vandalisme.
Direct verzekerd
Je mag pas de weg op met je auto als je verzekerd bent. Het kan dus fijn zijn om een verzekering af te sluiten waarbij je na de aanvraag direct verzekerd bent. De verzekeraar heeft vaak een aantal dagen nodig om jouw aanvraag te beoordelen, in de tussentijd ben je niet verzekerd, tenzij een verzekeraar een ‘voorlopige dekking’ aanbiedt. Je kunt dan direct na het aanvragen van je verzekering de weg op zonder dat je verzekering officieel is goedgekeurd. Als in die wachtperiode een ongeluk gebeurt, dan ben je gewoon verzekerd.
88,4% vindt het belangrijk om direct verzekerd te zijn.
Dekking bij gestolen auto
Het zal je maar overkomen, je komt aan bij de parkeerplek van je auto en je ontdekt dat deze is gestolen. Geen fijne bevinding, maar wel zo prettig om te weten dat je goed verzekerd bent. Heb je bijvoorbeeld recht op vervangende vervoer tot je gestolen auto is teruggevonden, en moet je een deel eigen risico betalen?
86,2% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat je een vergoeding krijgt als je auto wordt gestolen.
Schade aan eigen auto gedekt
Hiermee wordt alle schade aan je auto bedoeld, ook schade die je zelf veroorzaakt. Je bent hiervoor verzekerd als je een All Risk verzekering afsluit. Rijd je tegen een paaltje en kan je daar echt niemand anders de schuld van geven? Geen probleem met deze dekking, de schade is vergoed. Onthoud wel dat iedere schadevergoeding die je bij een verzekeraar claimt, betekent dat je 5 schadevrije jaren moet inleveren. Daarmee zak je op de bonus-malus ladder en gaat je maandelijkse premie omhoog.
82,3% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat schade aan eigen auto gedekt is.
Onze tip: betaal kleine schades zelf. Die kosten zijn vaak lager dan de verhoogde premie die je betaalt als je de schade claimt.
Dagwaarderegeling
Als je auto total loss is, dan is het wel zo fijn als je genoeg geld hebt om een nieuwe auto te kopen. De dagwaarde speelt dan een belangrijke rol. Met de dagwaarde wordt de marktwaarde van je auto bedoeld, dus het bedrag dat je auto op dit moment waard is. De hoogte van de dagwaarde hangt af van verschillende factoren, zoals het bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires. Verzekeraars hebben vaak experts in dienst die bepalen wat de dagwaarde precies is. Als je auto total loss is dan zijn de herstelkosten hoger dan de dagwaarde van je auto. Afhankelijk van de dekking van je autoverzekering krijg je in dat geval de dagwaarde van je auto uitgekeerd en niet de aanschafwaarde.
80,7%van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de verzekeraar een dagwaarderegeling heeft.
Vervangend vervoer
Als je auto tijdelijk bij de garage staat, is het wel zo prettig om in de tussentijd een vervangende auto tot je beschikking te hebben. Alle verzekeraars bieden dit aan bij hun WA Beperkt Casco en All Risk dekkingen. Dit is wel onder voorwaarde dat je de schade laat repareren bij een aangesloten herstelbedrijf.
73,%van de ondervraagden vindt vervangend vervoer in Nederland belangrijk.
70,2%van de ondervraagden vindt vervangend vervoer in het buitenland belangrijk.
De belangrijkste reden dat InShared in ons onderzoek een hoge score heeft ontvangen is dat zij (van de verzekeraars die we hebben onderzocht) de enige zijn die vervangend vervoer in Nederland aanbieden bij een WA-dekking.
Nieuwwaarderegeling
Heb je pas een nieuwe auto gekocht, maar is deze nu al total loss of gestolen? Met de nieuwwaarderegeling ontvang je een vergoeding die hoog genoeg is om dezelfde auto weer als nieuw te kopen. De meeste autoverzekeraars hebben een regeling van één jaar. Je krijgt dan een vergoeding als je binnen een jaar je auto total loss rijdt of als je auto wordt gestolen.
71,3% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de verzekeraar een nieuwwaarderegeling aanbiedt.
Terugreis vanuit het buitenland
Hoewel veel verzekeraars geen vervangend vervoer aanbieden tijdens je verblijf in het buitenland, vergoeden ze wel de kosten van de reis terug naar huis. Opvallend hierbij is dat vrijwel alle verzekeraars specificeren dat de vergoeding van de terugreis geldt voor de reis per 2e klas ov (bus of trein). Ongeacht van het land waar de verzekerden zijn. Geen van de verzekeraars heeft een reis per vliegtuig opgenomen in de polisvoorwaarden, terwijl dit tegenwoordig vaak een veel voordeligere en prettigere manier van reizen is.
70,9% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de verzekeraar de terugreis vanuit het buitenland vergoedt als de auto kapot is.
No-claimbeschermer
Je premie gaat omhoog als je een schade laat vergoeden door je autoverzekeraar. Je kunt jezelf hier tegen verzekeren met een no-claimbeschermer. Met deze dekking houd je als verzekerde het recht om 1 schade per jaar te claimen, zonder dat je premie wordt verhoogd.
70,7% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat de verzekeraar een no-claimbeschermer aanbiedt.
Let op: er worden wel 5 schadevrije jaren van je totaal afgetrokken. Je huidige verzekeraar rekent dit niet door in de premie, maar als je overstapt naar een nieuwe verzekeraar, dan neemt die het bekende aantal schadevrije jaren over en ga je alsnog meer premie betalen.
Vast aanspreekpunt
Precies weten wie je kunt bellen als je schade hebt, dat is wel zo fijn toch? Uit ons onderzoek blijkt dat veel consumenten hier behoeften aan hebben.
69,4% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat verzekeraars een vast aanspreekpunt aanbieden, bijvoorbeeld in geval van schade of autopech.
Zelf garage uitkiezen
Een ander aspect waar autobezitters veel waarde aan hechten is dat zij zelf mogen kiezen bij welke garage zij hun auto laten repareren. Mag je gewoon naar de bekende monteur om de hoek, of draai je dan zelf op voor de kosten?
65,7% van de ondervraagden vindt het belangrijk dat ze zelf een garage kunnen kiezen die de schade herstelt.
Let op: kies je voor de dekking Vrije Reparatie Keuze, dan verlies je in sommige gevallen het recht op een vervangende auto tijdens de reparatie.