Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie

In Nederland rijden bijna 8,7 miljoen personenauto’s rond, die allemaal verplicht verzekerd moeten zijn. Een goede, passende verzekering afsluiten is heel belangrijk, maar hoe weet je welke verzekering het best bij je past? Om hier antwoord op te kunnen geven hebben wij onderzocht wat autobezitters het belangrijkst vinden aan hun autoverzekering en gekeken welke autoverzekeraars hier met hun polisvoorwaarden het best bij aansluiten. Op basis van dit onderzoek hebben wij Allianz Direct uitgeroepen tot de Autoverzekeraar van het Jaar 2019.

Meer transparantie nodig in de autoverzekeringsmarkt

In de huidige markt bepalen verzekeraars welke dekkingen zij in hun polisvoorwaarden opnemen, inclusief alle extra vergoedingen en beperkingen. Deze polisvoorwaarden zijn vaak pagina’s lang en de inhoud is moeilijk te begrijpen. Het uitpluizen van een polisblad is al een opgave, maar het vergelijken van polissen van verschillende verzekeraars is bijna niet te doen. Toch is het heel erg belangrijk dat autobezitters de verzekering kiezen die het best bij hun situatie past en ook begrijpen waar zij wel en niet voor verzekerd zijn. Kortom, de huidige autoverzekeringsmarkt is gebaat bij meer transparantie en duidelijkheid.

Het onderzoek

Als vergelijkingssite zien wij dit als onze taak en daarom hebben we dit jaar voor het eerst het Autoverzekeraar van het Jaar onderzoek uitgevoerd. Hiermee willen we de inhoudelijke verschillen tussen verzekeringen nog beter en makkelijker zichtbaar maken voor consumenten. Daarnaast willen we aan verzekeraars laten zien op welke vlakken zij hun verzekeringen nog kunnen verbeteren om beter aan te sluiten bij de behoefte van de autobezitters.
De belangrijkste bevindingen zijn terug te vinden op de onderzoekspagina en in het whitepaper. Hoe het onderzoek is uitgevoerd, staat onderaan de pagina uitgelegd.

Download gratis whitepaper

Jaarlijks terugkerend onderzoek

Met dit onderzoek hebben we de basis gelegd voor een jaarlijks terugkerend onderzoek. Ieder jaar zullen we op dezelfde wijze gaan bepalen wat consumenten het belangrijkst vinden en welke autoverzekeraar hier het best bij aansluit; en zich een jaar lang Autoverzekeraar van het Jaar mag noemen. Naast het uitreiken van de Autoverzekeraar van het Jaar Award, gaan we de cijfers per onderdeel verwerken in de productinformatie in onze vergelijker. Zo kan je tijdens het vergelijken zien wat andere consumenten belangrijk vinden en tegelijk zien hoe iedere verzekeraar hierop scoort. Zo hoef jij niet alle polisvoorwaarden door te spitten, dat hebben wij al voor je gedaan.

Autoverzekeraar van het Jaar 2019

Ons onderzoek heeft dit jaar uitgewezen dat Allianz Direct in 2019 het best voldeed aan de wensen van autobezitters. Met een 7,5 mogen zij zich een jaar lang Autoverzekeraar van het Jaar noemen. De verzekeraars Aegon (7,3) en HEMA (7,1) volgen op de voet. Deze scores zijn de gemiddelde cijfers van hun WA-, WA beperkt casco en WA volledig casco verzekering.
Wanneer we naar de alle dekkingen apart kijken, komen er verschillende winnaars naar voren. Voor de WA-verzekering komt HEMA het best uit het onderzoek naar voren, Aegon scoort het best op de WA Beperkt Casco verzekering en Klaverblad wint met de WA volledig Casco verzekering.

Kopieer de onderstaande html-code om de interactieve grafiek over te nemen:

<iframe class="localfocusvisual" frameborder="0" style="width:100%;height:650px;overflow:hidden" src="https://localfocus2.appspot.com/5e6f4ccc641b6"></iframe>

 

Hoe het onderzoek is uitgevoerd

Als eerst hebben we onderzoek gedaan onder 1001 autobezitters. We hebben hen gevraagd wat zij het belangrijkst aan hun autoverzekering vinden. Dit konden zij aangeven voor alle dekkingen en vergoedingen die binnen de polisvoorwaarden vallen, maar ook voor overige punten zoals telefonische bereikbaarheid, online zaken kunnen regelen en naamsbekendheid. Alle onderdelen die door meer dan 60% van de ondervraagden als ‘heel belangrijk’ werden gezien, hebben we verder onderzocht.

In de volgende stap hebben we de polisvoorwaarden van alle verzekeraars* bekeken. Per verzekeraar hebben we vastgesteld wat voor dekking, vergoeding en beperkingen zij per onderdeel hantenteren.

In stap 3 hebben we een formule opgesteld om per onderdeel een score toe te kennen. Eerst is gekeken naar de inhoud van de dekking. Bij een volledige dekking werd een 10 toegekend, iedere beperking zorgde voor puntenaftrek. De score die hierbij tot stand kwam werd vervolgens vermenigvuldigd met de weging van het onderdeel. Onderdelen die waren aangewezen als het belangrijkst, kregen hierdoor het meest gewicht in het onderzoek.

* In dit onderzoek zijn autoverzekeraars meegenomen die hun verzekeringsdata beschikbaar stellen via data-providers om hun verzekeringen via externe kanalen te kunnen aanbieden.

Terug naar boven