Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
05-09-2024

Kifid stelt verzekeraar in het gelijk over verhoging premie autoverzekering

De Geschillencommissie Kifid heeft geoordeeld dat Promovendum de premie van een autoverzekering mocht verhogen. Lees wat deze uitspraak betekent voor consumenten.

2 minuten 05-09-2024
Jerry Poel
Expert Autoverzekering

De Geschillencommissie Kifid heeft onlangs uitspraak gedaan in een zaak waarin een consument bezwaar maakte tegen een “forse verhoging” van zijn autoverzekeringspremie. De consument stond hierin tegenover verzekeraar Promovendum. Op 16 augustus 2024 heeft de commissie de vordering van de consument afgewezen.

Inhoud van de zaak

Op 28 december 2023 ontving de consument een e-mail van Promovendum met de aankondiging dat zijn maandpremie per 1 februari 2024 zou stijgen van € 12,81 naar € 30,98, een stijging van 150%. De consument vond deze verhoging buitensporig en diende een klacht in bij de verzekeraar. Toen dit niets opleverde, stapte hij naar Kifid.

De uitspraak

De commissie oordeelde dat Promovendum aan de informatieplicht heeft voldaan en de premie op de aangegeven datum mag aanpassen. De verzekeraar had de consument duidelijk en op tijd geïnformeerd over de premiestijging en de mogelijkheid om de verzekering op te zeggen. De verzekeraar wordt dus in haar gelijk gesteld.

Wanneer mogen verzekeraars premies verhogen?

Verzekeraars kunnen de premies van autoverzekeringen verhogen, zolang zij hun klanten minimaal een maand van tevoren duidelijk op de hoogte stellen. Dit geeft consumenten de tijd om eventueel over te stappen naar een andere verzekeraar als ze niet akkoord gaan met de nieuwe premie. Een verhoging hoeft dus niet altijd op de contractdatum te vallen.

Wat betekent deze uitspraak voor de consument?

Deze uitspraak benadrukt dat verzekeraars hun premies mogen aanpassen, mits zij zich aan de regels houden. Voor consumenten is het belangrijk om te weten dat zij altijd de optie hebben om hun verzekering ergens anders onder te brengen als zij het niet eens zijn met een premiestijging.

“Als je het niet eens bent met de premieverhoging van je verzekeraar, heb je ruim de tijd om over te stappen naar een andere aanbieder. Dit kan je niet alleen geld besparen, maar biedt ook de kans om je dekking opnieuw onder de loep te nemen.”
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
Geschreven door
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
2 minuten 05-09-2024

Over onze expert

Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Terug naar boven