Verhoogde verkeersboetes in 2025: dit zijn de veranderingen
In 2025 worden de verkeersboetes weer een stuk duurder. Voor de meeste verkeersovertredingen ga je volgend jaar per overtreding €10,- meer betalen. Deze verhoging is nog niet officieel, maar vooralsnog een ontwerpbesluit dat nog goedgekeurd moet worden.
.
In 2024 werden de boetes ook al verhoogd vanwege inflatiecorrectie en een beleidsmatige correctie, met als doel financiële tekorten in de begroting van de overheid aan te vullen. De boeteverhoging betekent dat het niet dragen van een autogordel nu €190 kost, een stijging van €10 ten opzichte van vorig jaar. Voor het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden is de boete verhoogd van €420 naar €430. Ook onnodig links rijden zal komend jaar €280 kosten, een verhoging van €10. De administratiekosten van €9 voor verkeersboetes blijven in 2025 ongewijzigd.
Overzicht verkeersboetes 2025
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste verkeersboetes in Nederland voor 2025. De boetebedragen van 2024 staan er ook bij, zodat je kunt zien hoeveel meer je komend jaar gaat betalen als je een overtreding begaat.
Verkeersovertreding | Verkeersboete 2025 | Verkeersboete 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
Onnodig links rijden. | €280 | €270 | + €10 |
Niet handsfree bellen of het vasthouden van een telefoon tijdens het rijden. | €430 | €420 | + €10 |
Door rood rijden. | €310 | €300 | + €10 |
Kenteken niet leesbaar. | €180 | €180 | – |
Rijden over een trottoir. | €190 | €190 | – |
Stilstaan op een trottoir. | €120 | €120 | – |
Niet links inhalen. | €300 | €300 | + €10 |
Een kruispunt blokkeren. | €300 | €300 | + €10 |
Op een kruispunt geen voorrang verlenen aan bestuurders van rechts. | €300 | €300 | + €10 |
Een militaire colonne doorsnijden. | €120 | €120 | – |
Een uitvaartstoet van motorvoertuigen doorsnijden. | €120 | €120 | – |
Afslaan zonder richting aan te geven. | €120 | €120 | – |
Een voertuig op een zodanige wijze laten staan zodat op de weg gevaar ontstaat, dan wel het verkeer wordt/kan worden gehinderd. | €180 | €180 | – |
Parkeren bij een kruispunt op een afstand van minder dan 5 meter daarvan. | €120 | €120 | – |
Op een gehandicaptenparkeerplaats parkeren zonder een geldige gehandicaptenparkeerkaart. | €380 | €370 | + €10 |
Parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats anders dan met een voertuig dat voor die gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats bestemd is. | €500 | €490 | + €10 |
Als bestuurder van een motorvoertuig bromfietser of snorfietser onnodig geluid veroorzaken met dat voertuig. | €310 | €300 | + €10 |
Het niet plaatsen van een gevarendriehoek bij een eigen pechgeval. | €190 | €180 | + €10 |
Het niet dragen van een autogordel. | €190 | €180 | + €10 |
Passagier(s) jonger dan 12 jaar en korter dan 1.35 meter vervoeren, zonder dat gebruik wordt gemaakt van een voor hem/hen geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingssysteem of gordel. | €280 | €270 | + €10 |
Voor snelheidsovertredingen gelden de volgende boetes:
Snelheidsovertreding binnen bebouwde kom
Snelheidsovertreding binnen bebouwde kom |
2024 | 2025 | Verschil |
---|---|---|---|
5km/u | €43 | €45 | + €2 |
10 km/u | €90 | €93 | + €3 |
15km/u | €169 | €175 | + €6 |
20km/u | €240 | €248 | + €8 |
25km/u | €325 | €336 | + €11 |
30km/u | €421 | €435 | + €14 |
30km/u | €421 | €435 | + €14 |
Snelheidsovertreding buiten bebouwde kom
Snelheidsovertreding binnen bebouwde kom |
2024 | 2025 | Verschil |
---|---|---|---|
5km/u | €39 | €40 | + €1 |
10 km/u | €84 | €87 | + €3 |
15km/u | €162 | €168 | + €6 |
20km/u | €230 | €237 | + €7 |
25km/u | €308 | €317 | + €9 |
30km/u | €401 | €413 | + €12 |
30km/u | €421 | €435 | + €14 |
Snelheidsovertreding snelweg
Snelheidsovertreding binnen bebouwde kom |
2024 | 2025 | Verschil |
---|---|---|---|
5km/u | €32 | €33 | + €1 |
10 km/u | €79 | €81 | + €2 |
15km/u | €150 | €155 | + €5 |
20km/u | €216 | €223 | + €7 |
25km/u | €287 | €296 | + €9 |
30km/u | €368 | €380 | + €12 |
30km/u | €421 | €435 | + €14 |
Nieuwe verkeersboetes zijn nog niet definitief
De voorgestelde verhogingen zijn nog niet definitief en maken deel uit van een ontwerpbesluit dat nog formele goedkeuring vereist. Het is opvallend dat het Openbaar Ministerie (OM) vorig jaar pleitte voor een verlaging van de verkeersboetes vanwege mogelijke maatschappelijke onvrede. Het drong toen aan op een verlaging van 30 procent, uit bezorgdheid dat de hoge boetes tot spanningen zouden kunnen leiden.
Hoogte van verkeersboetes kunnen als disproportioneel gezien worden
Het OM heeft ook aangegeven dat lichte verkeersovertredingen qua boetes inmiddels bijna gelijkstaan aan sommige strafzaken. Zo kan een mishandeling leiden tot een boete van ongeveer €400, terwijl parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats nu €500 kost. Dit roept vragen op over de proportionaliteit van boetebedragen.
Waarom worden de verkeersboetes verhoogd?
De verkeersboetes worden verhoogd om meerdere redenen. Allereerst is de verhoging bedoeld om de inflatie te corrigeren; hiervoor hanteert het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) een indexeringspercentage van 3,2 procent.
Daarnaast kampt het ministerie van Justitie en Veiligheid met financiële tekorten en verwacht men extra inkomsten nodig te hebben. Deze extra middelen zijn onder meer nodig omdat er in de afgelopen maanden minder verkeersboetes zijn uitgeschreven wegens wegwerkzaamheden en de vervanging van flitspalen en trajectcontrolesystemen.
Door de verhoogde boetebedragen en de uitbreiding van digitale flitspalen en ‘focusflitsers’ hoopt het kabinet vanaf 2028 jaarlijks circa €59 miljoen extra aan boetes te kunnen innen.
Schuldenproblematiek door hoge boetes
Recentelijk besteedde het televisieprogramma Kassa aandacht aan de problematiek rondom de schulden die ontstaan door verkeersboetes. Hoge boetes en de forse verhogingen bij te late betaling zorgen voor veel financiële problemen.
Volgens het CJIB betaalt 84 procent van de overtreders hun boetes op tijd. Indien een boete niet tijdig wordt betaald, zal het bedrag met 50 procent worden verhoogd. Bij verdere nalatigheid verdubbelt het boetebedrag.
Critici zien dit als een manier voor de overheid om extra inkomsten te genereren, wat de verkeersboete tot een ‘melkkoe’ maakt.
Bezwaar maken tegen verkeersboete in 2025
Ben je het niet eens met de ontvangen verkeersboete? Je hebt de mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen tegen de boete. Zorg ervoor dat je jouw bezwaar binnen zes weken na de datum vermeld op de boete of brief indient. Je kunt op twee manieren bezwaar maken:
- Online via het Digitaal Loket Verkeer
- Met een schriftelijke brief naar de officier van justitie
Indien je bezwaar maakt tegen de verkeersboete, ben je niet verplicht om de boete onmiddellijk te betalen. Er wordt automatisch uitstel verleend zolang de bezwaarprocedure loopt.
Bronnen: Rijksoverheid, Openbaar Ministerie.
Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.