Wegenbelasting voor elektrische auto’s verandert: nieuwe kortingen tot 2030
Verwachte verhogingen van de wegenbelasting door afnemende kortingen en stijgende tarieven per provincie.
Momenteel betalen eigenaren van elektrische auto’s geen motorrijtuigenbelasting (MRB), om de overstap naar emissievrije voertuigen te stimuleren. Daar komt binnenkort verandering in. Het kabinet heeft nieuwe kortingen voorgesteld om de overstap naar elektrisch rijden aantrekkelijk te houden, maar deze korting zal met de jaren afnemen en vervallen.
Geen wegenbelasting tot en met 2024, daarna kwarttarief
De vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s geldt tot eind 2024. Vanaf 1 januari 2025 zal een kwarttarief worden ingevoerd. Dat betekent dat eigenaren van een elektrische auto in 2025 slechts 25% van het volledige wegenbelastingtarief betalen. Dit is dus een korting van 75%. Daarna zal deze korting afnemen zoals in onderstaande tabel.
Tarieven wegenbelasting korting
Jaar | Korting |
---|---|
2025 | 75% |
2026-2029 | 25% |
Vanaf 2030 | 0 |
Kosten van elektrische auto’s
Om een beter beeld te geven van de impact van de tariefkorting, geven we hieronder een rekenvoorbeeld van hoeveel de wegenbelasting voor elektrische auto’s stijgt naarmate de kortingen afnemen. De tarieven voor de EV’s zijn gebaseerd op de motorrijtuigenbelasting van een personenauto op benzine in de gewichtsklasse van de elektrische auto, zoals vermeld in het hulpmiddel van de Belastingdienst,
Voorbeeld kosten wegenbelasting
Auto | Gewicht in kg | Volledig MRB tarief 2024 (provincie Utrecht) | 2025 (75% korting) | 2026-2029 (25% korting) | 2030 (geen korting) |
---|---|---|---|---|---|
Volkswagen ID.3 | 1.700 | € 1,192 | € 298 | € 894 | € 1,192 |
Volvo EX90 | 2.700 | € 2,240 | € 560 | € 1,680 | € 2,240 |
In 2030 zal je voor een Volkswagen ID.3 dus € 894 meer betalen dan in 2025. Voor een Volvo EX90 is dit € 1,680 meer.
De MRB is grotendeels gebaseerd op het gewicht van auto’s. Aangezien elektrische voertuigen vaak zwaarder zijn door hun batterijen, kan de wegenbelasting voor deze voertuigen hoger uitvallen dan voor benzineauto’s. Dit kan voor sommige elektrische auto’s leiden tot hoge kosten, zoals te zien is bij de Volvo EX90 in het voorbeeld. Een lichtere auto zorgt dus voor een lagere wegenbelasting; op basis van het volledige MRB tarief scheelt het maar liefst € 1,048 tussen de twee auto’s uit het voorbeeld.
MRB voor elektrische bestelbussen en plug-in hybrides
Voor elektrische bestelauto’s geldt een andere regeling dan voor personenauto’s. Tot en met 2025 zijn deze bestelauto’s vrijgesteld van wegenbelasting, maar vanaf 2026 betalen zij het volle tarief. Ook plug-in hybrides zullen vanaf 2026 het volledige wegenbelastingtarief gaan betalen. Tot en met 2024 geldt er voor deze auto’s nog een korting van 50%, maar in 2025 wordt deze korting verlaagd naar 25% en in 2026 vervalt de korting volledig.
Mogelijke invoering van kilometerheffing
Naast de veranderingen in de wegenbelasting wordt er ook gekeken naar de invoering van een kilometerheffing in Nederland. In dit systeem zou je geen wegenbelasting betalen op basis van het gewicht van je auto, maar op basis van het aantal kilometers dat je rijdt. Dit zou vooral voordelig kunnen zijn voor mensen die weinig rijden, terwijl bestuurders die veel kilometers maken mogelijk meer zouden betalen dan in het huidige systeem. Dit idee is nog in ontwikkeling. Andere maatregelen waar autobezitters de komende jaren rekening mee zullen moeten houden lees je in ons bericht over Prinsjesdag.
Overstap naar elektrische auto
Wanneer je de overstap naar een elektrische auto wil maken, is het verstandig om de nieuwe kortingen in gedachten te houden. “Voor automobilisten die overwegen een elektrische auto aan te schaffen, kunnen de nieuwe maatregelen op korte termijn een financiële tegenvaller zijn,” zegt Jerry Poel, expert in autoverzekeringen. “Toch kan een aangepast systeem, zoals een kilometerheffing, ervoor zorgen dat EV-rijders op de langere termijn niet worden benadeeld.”
Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.
Bronnen: