Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
car

Roy-data en schadevrije jaren

Verzekeraars registreren je schadevrije jaren in Roy-data, de centrale database voor deze gegevens. Zo weten ze precies hoeveel korting je krijgt op je premie. Hoe werkt dit precies? Op deze pagina lees je hoe Roy-data werkt, waarom het belangrijk is en hoe je je gegevens opvraagt.

Wat is Roy-data?

Roy-data is een centrale database waarin verzekeraars je schadevrije jaren registreren. Dit doen ze zodra je je autoverzekering hebt stopgezet. Sluit je vervolgens een nieuwe verzekering af, dan raadpleegt je nieuwe verzekeraar deze database om te bepalen hoeveel no-claimkorting je krijgt.

No-claimkorting

Hoe werkt no-claimkorting dan precies? Voor elk jaar dat je schadevrij rijdt, bouw je schadevrije jaren op. Hoe meer schadevrije jaren je hebt, hoe hoger de korting op je premie. Claim je schade? Dan verlies je je schadevrije jaren weer en betaal je een hogere premie.

Verzekeraars bepalen je korting met de bonus-malusladder. Bij elk schadevrij jaar stijg je een trede en krijg je meer korting. Claim je schade? Dan zak je direct meerdere treden en wordt je premie hoger.

Schadevrije jaren opvragen via Roy-data

Benieuwd hoeveel schadevrije jaren er op jouw naam staan of moet je je schadevrije jaren aantonen? Dan kun je je schadevrije jaren zelf opvragen. Dien een inzageverzoek in bij de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (SEPS) en ontvang binnen maximaal 28 werkdagen een overzicht.

Schadevrije jaren bij je huidige verzekeraar staan nog niet in Roy-data, maar je verzekeraar is verplicht om deze met je te delen. Je vindt deze in je polis en in de laatste communicatie met je verzekeraar. Kun je ze niet vinden? Neem dan contact op met de klantenservice van je verzekeraar voor meer informatie.

Er komen in de loop van 2025 een aantal veranderingen aan in de registratie van schadevrije jaren. Straks worden niet alleen schadevrije jaren, maar ook schadevrije maanden opgeslagen in Roy-data. Dit is gunstig voor wie halverwege het jaar overstapt, omdat opgebouwde korting dan beter wordt meegenomen.

Daarnaast wordt er een website gelanceerd waar je op elk moment zelf je schadevrije jaren en maanden kunt inzien. Zo krijg je meer controle over je gegevens en wordt het makkelijker om te checken of alles klopt.

Heeft Roy-data je schadevrije jaren niet?

Het kan voorkomen dat het je nieuwe autoverzekeraar niet lukt om je schadevrije jaren op te vragen bij Roy-data. Dit zou eigenlijk niet het geval moeten zijn, omdat de vorige verzekeraar verplicht is dit op te geven. Waar zou het aan kunnen liggen? Waarschijnlijk heeft het te maken met het volgende:

  • de vorige autoverzekeraar heeft de schadevrije jaren niet doorgegeven aan Roy-data. Neem contact op met je oude autoverzekeraar en verzoek die om de schadevrije jaren alsnog op te geven.
  • de opgebouwde schadevrije jaren zijn verlopen. In dit geval heb je helaas geen recht meer op een premiekorting.

Hoe lang blijven de schadevrije jaren geldig?

Je schadevrije jaren zijn niet onbeperkt geldig. Bij een opzegging van je autoverzekering blijven de schadevrije jaren bij de meeste verzekeraars 3 jaar geldig. Deze kun je dus 3 jaar gebruiken voor premiekorting bij je nieuwe autoverzekering. Daarna komen ze te vervallen.

Benieuwd naar de vervaltermijnen van jouw verzekeraar? Je vindt deze op onze pagina over de geldigheid van schadevrije jaren.

Autoverzekering vergelijken

Weet je hoeveel schadevrije jaren je hebt en wil je nu autoverzekeringen vergelijken? Maak gebruik van onze handige vergelijker en bespaar gemiddeld € 290,- per jaar.

Gecontroleerd door
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
4 minuten 07-02-2025

Over onze expert

Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Vul in en bereken je premie
Onze klanten zeggen:

Snel antwoord

Veelgestelde vragen

Positieve schadevrije jaren blijven 10 jaar in Roy-data staan en negatieve schadevrije jaren 5 jaar. Houd er rekening mee dat dit los staat van de geldigheid. De verzekeraar bepaalt namelijk zelf hoelang je schadevrije jaren geldig zijn. Dit is bij de meeste verzekeraars 3 jaar, hierna komen de jaren te vervallen.

Roy-data is de centrale database van de Stichting EPS (Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars). Met behulp van deze database kunnen autoverzekeraars controleren hoeveel schadevrije jaren hun klanten hebben opgebouwd. Klanten kunnen deze database niet inzien.

Klanten kunnen Roy-data niet inzien. Je kunt wel je schadevrije jaren opvragen via Roy-data. Je kunt dit doen via een digitaal inzageformulier op de website van SEPS.

De bonus-malusladder van je verzekeraar vind je in de polisvoorwaarden van je autoverzekering. Dit document ontvang je bij het afsluiten van je verzekering en is vaak terug te vinden in je online account bij de verzekeraar. Kun je het daar niet vinden? Neem dan contact op met je verzekeraar om de actuele bonus-malusladder op te vragen. Elke verzekeraar hanteert namelijk een eigen ladder, waardoor de opbouw van no-claimkorting en de terugval bij schade kan verschillen.

Een royementsverklaring is een document waarin staat hoeveel schadevrije jaren je hebt opgebouwd binnen je huidige verzekering. Voordat het Roy-data systeem bestond, moest je dit zelf naar de verzekeraar sturen. Je kreeg dit document van de verzekeraar wanneer je jouw autoverzekering had opgezegd.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 

Het laatste nieuws

Terug naar boven