Klantenservice

Klantenservice

Wij hebben een team vol behulpzame collega's die je graag helpen en al je vragen beantwoorden.
 
phone

020 - 76 05 860

Reactietijd: 1 min.
phone

klantenservice@autoverzekering.nl

Reactietijd: 2 uur.
phone

Live chat

Reactietijd: 5 min.
Meer informatie
car

Autoverzekering geweigerd of afgewezen, wat nu?

Ben je geweigerd voor een autoverzekering? Dit kan komen door een betalingsachterstand bij je vorige verzekeraar of doordat je in het verleden te vaak schade hebt geclaimd. Wat moet je doen als je autoverzekering geweigerd wordt? Op deze pagina lees je bij welke verzekeraar je mogelijk nog wel terecht kunt.

Wat moet ik doen als ik ben afgewezen?

Alle autoverzekeraars hanteren andere criteria voor hun risicoanalyse. Kom je er dus met de ene verzekeraar niet uit, dan kun je het altijd nog bij een andere proberen. Over het algemeen zijn grotere verzekeraars minder streng in hun acceptatiebeleid.

De Vereende als laatste optie

Weigeren ook de grote autoverzekeraars je aanvraag, dan kun je een offerte aanvragen bij de Vereende. Deze maatschappij werd in 1940 opgericht door een groep van Nederlandse verzekeraars en is beschikbaar voor mensen die voor individuele verzekeraars een te groot risico vormen.

Je betaalt bij de Vereende meer dan bij andere autoverzekeraars, maar wanneer je geen andere mogelijkheden hebt is dit een mooie manier om alsnog verzekerd de weg op te kunnen.

Top 7 redenen waarom je autoverzekering geweigerd wordt

1. Te vaak geclaimd
Nederlandse verzekeraars gebruiken de centrale database van Roy-data om te zien hoe vaak je in het verleden een claim hebt ingediend. Dit gaat alleen om schades waarbij juridische hulp nodig was, zoals diefstal of ruitschade. Heb je te vaak geclaimd? Dan kan een verzekeraar het risico te hoog inschatten dat dit in de nabije toekomst opnieuw gebeurt.

2. Te lang niet betaald
Een veelvoorkomende reden voor afwijzing is het niet voldoen aan je betalingsverplichting. In eerste instantie schorst een verzekeraar je verzekering, maar als het echt te lang duurt, wordt je verzekering opgezegd. Dit wordt geregistreerd en is voor alle verzekeraars zichtbaar. Probeer je opnieuw een verzekering af te sluiten, dan is de kans op weigering groot.

3. Een rijontzegging
Als je vaak ernstige verkeersovertredingen begaat, kan dat je een rijontzegging opleveren. Heb je een ontzegging op je naam staan, dan kun je geen autoverzekering afsluiten. Tot wel 8 jaar later kan je aanvraag hierdoor geweigerd worden.

4. Een strafblad
Zelfs wanneer de reden voor een strafblad niets met je rijgedrag te maken heeft, zullen verzekeraars je aanvraag vaak afwijzen als je er één hebt. Zij vinden namelijk dat dit iets over je zegt en het risico op schade vergroot.

5. Jonge bestuurders met snelle auto’s
Als jonge bestuurder val je sowieso al in een zogeheten risicogroep. Jonge bestuurders rijden gemiddeld vaker schade en hebben beperkte rijervaring. Een sportieve auto vinden verzekeraars dan ook niet zo’n goed idee. Kijk daarom altijd of je de auto kunt verzekeren voordat je hem koopt.

6. Lange tijd zonder verzekering
In Nederland is een autoverzekering altijd verplicht, ook als je er niet mee rijdt. Heb je de auto lange tijd onverzekerd gelaten, dan zullen verzekeraars je aanvraag afwijzen.

7. Een lang verblijf in het buitenland
Een lang verblijf in het buitenland is één van de belangrijkste redenen om een auto niet te verzekeren. Ga je zelf naar het buitenland en wil je je auto gedurende die tijd niet verzekeren? Laat dan het kenteken schorsen bij de RDW. Als je terugkomt in Nederland kun je de auto opnieuw verzekeren.

Waarom wijzen verzekeraars mensen af?

Verzekeraars kijken naar verschillende factoren in je verleden om te bepalen hoe groot de kans is dat je een vergoeding claimt of je betalingen niet kunt voldoen. Hoe groter de kans, hoe hoger je premie. Is de kans volgens de verzekeraar écht te hoog, dan zal deze je aanvraag afwijzen en jou weigeren als nieuwe verzekerde.

Autoverzekeraars mogen je aanvraag weigeren, maar zijn verplicht deze keuze te motiveren in ‘schriftelijke en begrijpelijke bewoordingen’. Dit staat in de Gedragscode Verzekeraars. Is de motivatie je niet duidelijk? Dan kun je alsnog schriftelijk om uitleg vragen.

CIS en Roy-data

Verzekeraars gebruiken databases zoals CIS (Centraal Informatie Systeem) en Roy-data om je verzekeringsverleden te controleren. CIS registreert schademeldingen en andere incidenten, terwijl Roy-data je schadevrije jaren bijhoudt. Op basis van deze gegevens bepalen verzekeraars of je een verhoogd risico vormt en of ze je accepteren of weigeren voor een autoverzekering.

Wil je weten welke gegevens over jou zijn geregistreerd? Vraag dan gratis inzage aan bij Stichting CIS. Denk je dat een registratie niet klopt? Dan kun je een correctieverzoek indienen. CIS overlegt hierover met de verzekeraar, en in ongeveer 25% van de gevallen wordt de registratie aangepast.

Ook de gegevens in Roy-data kun je opvragen via de Stichting EPS. Vanaf 2025 is het zelfs mogelijk om je gegevens zelf in te zien via de nieuwe website mijnschadevrijejaren.nl.

Gecontroleerd door
Jerry Poel - Expert Autoverzekeringen
Jerry Poel
Expert autoverzekeringen
3 minuten 18-12-2024

Over onze expert

Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.

Klantenservice

Is je vraag nog niet beantwoord?

Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!

 

Terug naar boven