Overschrijvingsbewijs
Wil je jouw auto verkopen, dan heb je het overschrijvingsbewijs of de tenaamstellingscode nodig. Wat is nu precies de betekenis van het overschrijvingsbewijs, hoe ziet een overschrijvingsbewijs eruit en waarvoor heb je het allemaal nodig? Je leest het op deze pagina.
Wat is het overschrijvingsbewijs?
Het overschrijvingsbewijs is het eigendomsbewijs van je auto en hoort bij het kentekenbewijs. Per 1 januari 2014 is het overschrijvingsbewijs vervangen door de tenaamstellingscode. Heb jij je auto al van vóór 1 januari 2014, dan heb je waarschijnlijk nog wel een overschrijvingsbewijs. Dit document heb je nodig wanneer je jouw auto wilt verkopen, exporteren, slopen of schorsen.
Hoe ziet het overschrijvingsbewijs eruit?
Het overschrijvingsbewijs is een papieren document, kleiner dan een half A4’tje. Op de voorkant staat onder andere ‘Overschrijvingsbewijs’ (KENTEKENBEWIJS DEEL II of III) vermeld. Op de achterkant staan belangrijke voertuiggegevens zoals het kenteken, de meldcode, merk en type en nog enkele andere gegevens van je voertuig.
Veranderingen overschrijvingsbewijs auto
Voor de overzichtelijkheid zetten we de veranderingen van het overschrijvingsbewijs in de loop der jaren op een rij:
Van 1 januari 2014 tot nu
Het kentekenbewijs is sinds 1 januari 2014 op creditcardformaat en voor het overschrijven van het kenteken, (bijvoorbeeld als je de auto gaat verkopen) is er de tenaamstellingscode. Voor het exporteren van auto’s heb je een kentekenbewijs deel II nodig. Bij auto’s die na 1 januari 2014 zijn verkocht heb je dus geen papieren overschrijvingsbewijs meer.
Van 1 juni 2004 tot 1 januari 2014
In deze periode bestond het kentekenbewijs van een auto uit 3 delen:
- Voertuigbewijs – Deel IA: document met voertuiggegevens.
- Tenaamstellingsbewijs –Deel IB: document met tenaamstellingsgegevens.
- Overschrijvingsbewijs – Deel II: document voor overschrijving van het kenteken.
Deel 1A en 1B moet je in de auto bij je hebben en deel II moet je thuis bewaren.
Voor 1 juni 2004
Ook in deze periode bestond het kentekenbewijs uit 3 delen, maar dan net even anders:
- Voertuigbewijs – Deel I: document met voertuiggegevens.
- Tenaamstellingsbewijs –Deel II: document met tenaamstellingsgegevens.
- Overschrijvingsbewijs – Deel III: document voor overschrijving van het kenteken.
Deel I en II moet je in de auto bij je hebben en deel III moet je thuis bewaren.
Hoe kom ik aan een overschrijvingsbewijs?
Voor 1 januari 2014 ontving je een overschrijvingsbewijs bij de aankoop van een auto. Ben je het overschrijvingsbewijs kwijt, dan kun je dat melden bij de RDW (Rijksdienst Wegverkeer). Bij verlies van het papieren kentekenbewijs of een deel daarvan is het namelijk noodzakelijk om een nieuw bewijs aan te vragen. Het bezitten en kunnen tonen van een kentekenbewijs is namelijk verplicht, bijvoorbeeld bij controle door de politie.
Een aanvraag voor een nieuw kentekenbewijs kun je bij de RDW indienen. In plaats van een nieuw papieren bewijs, krijg je dan een nieuwe kentekencard verstrekt, samen met een tenaamstellingscode.
Is de tenaamstellingscode hetzelfde als het overschrijvingsbewijs?
Hoewel het twee verschillende documenten zijn, dienen ze hetzelfde doel. Voor het overschrijven van een kenteken of voor handelingen zoals slopen, schorsen of exporteren van een voertuig, is één van beide documenten vereist. Het belangrijkste verschil: het overschrijvingsbewijs is van toepassing op voertuigen die vóór 2014 op naam zijn gesteld, terwijl de tenaamstellingscode geldt voor kentekens die na 1 januari 2014 zijn geregistreerd.
Wat zijn de kosten voor een nieuw overschrijvingsbewijs?
Had je een overschrijvingsbewijs deel II (2004-2014) of deel III (2004 en eerder) en is het zoekgeraakt? Dan moet je een nieuwe kentekencard aanvragen. Hierbij krijg je een nieuwe tenaamstellingscode. De kosten variëren tussen de € 30 en € 40 en kunnen jaarlijks wijzigen. In 2024 ben je €37,90 kwijt als je een nieuwe kentekencard wil aanvragen.
Ben je al in het bezit van een kentekencard en ben je alleen de code kwijt? Dan kun je online bij de RDW tegen een geringe vergoeding een nieuwe code aanvragen. De nieuwe code ontvang je vrijwel direct per e-mail na een online aanvraag. Voor niet-online aanvragen geldt een wachttijd van enkele werkdagen voordat je de code krijgt.
Bespaar op je autoverzekering
Autoverzekering.nl helpt je graag met besparen op je autoverzekering door onafhankelijke vergelijkingen aan te bieden. Ga naar onze autoverzekeringvergelijker om te zien hoeveel jij kunt besparen.
Over onze expert
Jerry werkt sinds 2017 voor Autoverzekering.nl. Met zijn jarenlange ervaring op het gebied van autoverzekeringen weet hij precies hoe de verzekeringsmarkt in elkaar zit. Hij zorgt ervoor dat het aanbod in onze vergelijker zo uitgebreid als mogelijk is, zodat je zeker weet dat je de beste deal hebt. Als veelgevraagd expert in de media geeft hij bovendien advies aan automobilisten wat betreft hun autoverzekering. Zijn advies wordt vaak overgenomen in de pers, waaronder Nu.nl en De Telegraaf.
Sluit nu een nieuwe autoverzekering af via Autoverzekering.nl en ontvang een bol cadeaukaart ter waarde van € 25,-.
Lees onze actievoorwaarden voor meer informatie.
Snel antwoord
Veelgestelde vragen
Nee, het overschrijvingsbewijs is nodig om de eigendomsoverdracht legaal te maken en het is daarom niet toegestaan om een voertuig te verkopen of te kopen zonder een geldig overschrijvingsbewijs.
Je kunt een overschrijvingsbewijs verkrijgen bij een erkend loket van de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer). Dit kan bijvoorbeeld bij een postkantoor, kentekenloket of bij bepaalde autodealers. Je hebt hiervoor een geldig legitimatiebewijs, kentekenbewijs van het voertuig en eventueel andere vereiste documenten nodig. Houd er ook rekening mee dat je kosten moet betalen.
Als er een fout staat op je overschrijvingsbewijs, zoals een verkeerde naam of spellingsfout, moet je contact opnemen met de RDW om de fout te laten corrigeren. Hiervoor moet je mogelijk aanvullende documentatie verstrekken en een vergoeding betalen voor de correctie.
Klantenservice
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!