Taxi verzekering
De laatste jaren wordt het steeds moeilijker voor taxibedrijven om een taxi verzekering af te sluiten. Zo kan je nog maar bij één verzekeraar een taxi verzekering afsluiten. Wij helpen je verder!
Hoe sluit ik een taxi verzekering af?
Het afsluiten van een taxiverzekering heeft veel gelijkenissen met het afsluiten van een particuliere autoverzekering. Het grote verschil zit in het aanbod. Zo zijn er de laatste jaren steeds minder aanbieders gekomen van taxiverzekeringen. Op dit moment heb je eigenlijk nog maar één echte aanbieder voor taxiverzekeringen. Bij deze aanbieder, De Vereende, kun je een aanvraag doen voor een offerte. Je vult hier je persoonlijke gegevens in of die van je organisatie, waarna je een offerte krijgt opgestuurd van De Vereende.
Let wel op dat de premie van een taxiverzekering een stuk hoger ligt dan die van een particuliere autoverzekering. Dit heeft allemaal te maken met een hoger risico op schade. Dit is ook de reden dat veel verzekeraars zijn gestopt de afgelopen jaren.
Moet ik een taxi verzekering afsluiten?
Het afsluiten van een taxiverzekering is verplicht wanneer je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KVK) en een taxivergunning hebt verkregen. Kortom, zodra je personen tegen betaling gaat vervoeren. Ook wanneer je een voertuig aanschaft dat al geregistreerd is als taxi, moet je direct een taxiverzekering afsluiten.
Het is niet toegestaan om je taxi te verzekeren met een standaard zakelijke of particuliere autoverzekering. Er is echter een uitzondering: je kunt de auto aanvankelijk gebruiken voor privédoeleinden (met een particuliere autoverzekering) of voor zakelijke doeleinden (met een zakelijke autoverzekering), voordat je hem als taxi inzet.
Taxi verzekeren bij De Vereende
De Vereende is een verzekeringsmaatschappij die actief is op de markt voor bijzondere risico’s als andere maatschappijen het niet willen verzekeren. Speciaal voor taxi verzekeringen sluiten zij maatwerkoffertes af.
Houd er wel rekening mee dat je de premie minimaal drie maanden vooruit moet betalen, ook bij maandelijkse premies. Daarnaast rekent de Vereende gemiddeld een waarborgsom van tweehonderdvijftig euro die je vooraf moet betalen. Als je taxi verzekering afloopt en je taxibedrijf heeft geen schade gereden, dan wordt deze waarborgsom weer teruggestort. Bijkomend voordeel is dat de Vereende de aanvraag van je taxi verzekering altijd accepteert.
Amlin verzekering
Wij krijgen wel eens aanvragen voor de Amlin taxi verzekering, een autoverzekeraar voor grote bedrijven en het MKB. Echter is ook Amlin Corporate Insurance gestopt met het aanbieden van verzekeringen voor taxi’s, waardoor je automatisch weer uitkomt bij De Vereende.
Dekkingen van een taxi verzekering
In Nederland ben je als taxichauffeur verplicht om een WA-verzekering voor je taxi af te sluiten. Je hebt daarbij de keuze uit drie verschillende dekkingen:
WA-verzekering
Met deze verzekering ben je alleen verzekerd voor schade waar jij aansprakelijk voor bent. Het gaat hier om schade die jij toebrengt aan anderen. Een WA-verzekering dekt dus geen schade aan je eigen auto. Deze verzekering is aan te raden voor auto’s van 10 jaar of ouder.
WA beperkt casco
WA beperkt casco is een uitgebreidere dekking. Hiermee ben je verzekerd voor schade die jij veroorzaakt bij anderen, maar ook voor schade door onmacht. Denk bijvoorbeeld aan diefstal of inbraak, ruitschade, stormschade en brandschade. Deze verzekering is aan te raden voor auto’s tussen 6 en 10 jaar oud.
All risk verzekering
Met een all risk autoverzekering, ook wel WA volledig casco genoemd, is eigenlijk de meeste schade gedekt. Naast schade aan anderen en schade buiten jouw schuld om, is ook schade die je zelf veroorzaakt gedekt. Daarbij ben je verzekerd voor schade door vandalisme. Deze uitgebreide verzekering is vooral verstandig voor auto’s jonger dan 6 jaar.
Aanvullende dekkingen
- Schadeverzekering inzittenden (SVI)
Een SVI verzekert de schade die jij of je medepassagiers oplopen bij een ongeval. Het kan gaan om letselschade, maar ook om materiële schade aan bijvoorbeeld kleding of bagage. Een SVI dekt ook de kosten voor medische behandeling, revalidatie en eventuele arbeidsongeschiktheid. Dit bedrag wordt uitgekeerd ongeacht wie er schuld heeft aan het ongeval. - Ongevallen inzittendenverzekering
Een ongevallen inzittendenverzekering keert een vast bedrag uit bij overlijden of blijvende invaliditeit als gevolg van een ongeval. Dit bedrag wordt uitgekeerd ongeacht wie er schuld heeft aan het ongeval. - Pechhulp
Pechhulp biedt hulp bij autopech, bijvoorbeeld bij een lekke band of een lege accu. Het kan gaan om hulp ter plekke, zoals het vervangen van een lekke band, maar ook om het wegslepen van de auto naar een garage. - Rechtsbijstand
Een rechtsbijstandverzekering biedt juridische bijstand bij geschillen over de autoverzekering. Denk bijvoorbeeld aan geschillen over de schuldvraag bij een ongeval of de hoogte van de schadevergoeding. - No-claimbeschermer
Een no-claimbeschermer beschermt je no-claimkorting als je schade claimt bij je verzekeraar. Normaal gesproken verlies je bij schade je no-claimkorting en daarmee gaat ook je premie omhoog. Met een no-claimbeschermer behoud je je no-claimkorting en blijft je premie gelijk.
Wat kost het verzekeren van je taxi?
Helaas kunnen we je niet direct vertellen wat de kosten van een taxiverzekering zijn. Het is verstandig om een offerte aan te vragen bij De Vereende. Zo krijg je direct inzicht in de kosten voor het afsluiten van een taxiverzekering.
Wat wel zeker is, is dat de premie aanzienlijk hoger zal zijn dan die van een particuliere autoverzekering, die gemiddeld tussen de €65 en € 90 per maand kost. Je kunt dus rekening houden met een bedrag van enkele honderden euro’s per maand voor een taxiverzekering.
De laatste ontwikkelingen van taxiverzekeringen
Diverse verzekeraars stopten de afgelopen jaren met het verzekeren van taxi’s of verhoogden hun premie. TaxiPro – vakblad voor de taxibranche – hield een enquête onder taxiondernemers en hieruit bleek dat vooral kleine taxibedrijven het moeilijk kregen. Maar dat taxibedrijven het steeds lastiger kregen, kwam niet alleen door de hogere premie. Dit werd ook veroorzaakt door:
- De BPM-teruggave op taxi’s werd afgeschaft
- De BTW op personenvervoer werd verhoogd
Dit laatste kostte de taxibedrijven niets, maar het werd wel doorberekend in de ritprijs. Hierdoor namen minder mensen een taxi omdat ze het te duur vonden. Zo’n 40% van de taxibedrijven heeft ook in 2020 met duurdere taxi verzekeringen te maken bij verzekeraars die het nog wel aanbieden: ASR, De Vereende en Avero Achmea. 60% van de ondervraagden zien door deze duurdere taxi verzekeringen hun broodwinning gevaar lopen.
Taxiondernemers willen graag dat premies individueel worden vastgesteld en dat taxichauffeurs die bijna geen schades claimen anders worden behandeld dan taxichauffeurs die veel schade claimen. Daarnaast wijzen veel taxibedrijven hun problemen toe aan chauffeurs die voor Uber rijden en de eisen die nu worden gesteld om als taxichauffeur te rijden. Deze eisen zijn namelijk steeds minder streng geworden.
Snel antwoord
Veelgestelde vragen
Als Uber of Bolt Chauffeur vervoer je mensen tegen betaling, waardoor het verplicht is om een taxiverzekering af te sluiten. Je kan dit ook doen via De Vereende.
Nee, als je een taxi verzekering hebt afgesloten, kan je gewoon privégebruik maken van je auto.
Nee, als je mensen niet tegen betaling vervoert, hoef je geen taxiverzekering af te sluiten. Doe je dit privé, dan heb je een normale autoverzekering nodig. Wanneer je dit in dienst van een bedrijf doet, moet je een zakelijke autoverzekering afsluiten.
Klantenservice
Is je vraag nog niet beantwoord?
Bekijk dan onze veelgestelde vragen of neem contact op met onze klantenservice. Ze helpen je graag!